روش های تشخیص سرطان معده

سرطان معده

سرطان معده به رشد غیر طبیعی سلول ‌های معده گفته می‌ شود. سرطان معده می‌ تواند در هر قسمت از معده ایجاد شود اما در اکثر نقاط جهان، سرطان‌ های معده در قسمت اصلی معده ( تنه معده ) تشکیل می ‌شوند. قسمتی از معده که سرطان در آن ایجاد می ‌شود یکی از نکات مهمی است که در هنگام تعیین گزینه ‌های درمانی توسط پزشکان باید در نظر گرفته شود.

تشخیص سرطان معده توسط متخصص
تشخیص سرطان معده توسط متخصص

تشخیص سرطان معده

پس از مشاهده علائم سرطان معده بیمار با به پزشک مراجعه کند، پزشک معالج، اقداماتی آزمایشگاهی و رادیولوژیکی را برای تشخیص انجام می‌ دهد. مثلا هنگامی که پزشک به دنبال علائم سرطان معده است احتمالا آزمایش خون نیز تجویز می شود تا علائمی مانند کم خونی که ممکن است در اثر خونریزی سرطان معده باشد را مشخص نماید. آزمایش مدفوع نیز ممکن است برای بررسی وجود خون در مدفوع که با چشم غیر مسلح دیده نمی شود، انجام شود.

روش های مختلفی برای تشخیص سرطان معده وجود دارد، سرطان معده اگر پیشرفته باشد بهترین جراح سرطان معده میتواند با یک آزمایش بالینی سرطان را تشخیص دهد اما برای اطمینان بازهم باید تحت آزمایش های پیشرفته تری قرار گرفت.

بررسی هایی که جهت تشخیص سرطان معده انجام می شود:

  • آزمایش مدفوع

یکی از راه ‌های شناسایی سرطان معده انجام آزمایشات روی مدفوع جهت مشاهده خون در آن است. با توجه به اینکه این روش تنها راه تشخیص سرطان معده نیست، تنها با مشاهده خون در مدفوع نباید نگران ابتلا به این بیماری شد.

  • آزمایش مارکر تومور

یکی از حساس ترین و دقیق ترین روش‌ های شناسایی سلول ‌های سرطانی در بدن، بررسی مارکر تومور است. در این روش سلول‌ های سرطانی که در بدن فرد سالم وجود ندارند، شناسایی می ‌شوند.

در مراحل بعدی نیز آزمایش های بیشتری مانند سی تی اسکن، پی ای تی اسکن، اسکن استخوان، لاپاراسکوپی و سونوگرافی اندوسکوپیک گرفته میشود.

 

دیگر یافته های پزشکی
چگونگی درمان سرطان معده؟

علاوه بر آزمایشات انواع تصویر برداری در تشخیص سرطان معده ممکن است به دلایل مختلف از جمله موارد زیر انجام شود:

  • تشخیص ناحیه مشکوک
  • تعیین میزان گسترش سرطان
  • تعیین کارایی درمان

 

  • آندوسکوپی فوقانی

آندوسکوپی فوقانی آزمایش اصلی برای تشخیص سرطان معده است. هنگامی که فرد عوامل زمینه ای یا علائم نشان دهنده سرطان معده را داشته باشد، این تصویر برداری انجام می شود.

در آندوسکوپی، لوله باریک و منعطفی که در سر آن دوربین و لامپ کوچکی تعبیه شده از طریق دهان به داخل معده فرستاده می شود. به این ترتیب پزشک لایه پوشاننده سطح داخلی مری، معده و اولین بخش روده کوچک را می بیند. اگر نواحی غیر طبیعی در این بخش ها دیده شود میتونا با استفاده از ابزارهایی که از طریق آندوسکوپ فرستاده می شود، نمونه ای از بافت برداشته شود. تا توسط آزمایشگاه با دقت بیشتری بررسی شود.

آندوسکوپی فوقانی
آندوسکوپی فوقانی
  • سونوگرافی آندوسکوپی

در سونوگرافی از امواج اولتراسوند برای ایجاد تصاویر اندام های داخلی مثل معده استفاده می شود. در سونوگرافی معمولی یک پروب پوست قرار داده می گیرد تا امواج صوتی ساطع کند و بازتاب های آن را که از اندام داخلی برمی گردد، دریافت نماید. الگوی بازتاب ها با کامپیوتر پردازش شده و تصویر سیاه و سفید در نمایشگر حاصل شود.

اما در سونوگرافی آندوسکوپی یک مبدل کوچک در نوک آندوسکوپ قرار داده می شود. در حالی که بیمار خوابیده است، آندوسکوپ از طریق حلق پایین فرستاده شده و به معده می رسد. بدین ترتیب مبدل مستقیما روی دیواره معده در محل تومور قرار می گیرد. و امکان مشاهده لایه های دیواره معده و غدد لنفاوی مجاور آن و سایر ساختارهای مجاور معدهبرای پزشک وجود دارد. کیفیت این تصاویر بهتر از سونوگرافی معمولی است چون مسافتی که امواج صوتی باید طی کنند کمتر است. از این رو برای کمک به هدایت سوزن در ناحیه مشکوک به سرطان و برداشتن نمونه از این روش استفاده می شود.

  • لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی تنها پس از تایید وجود سرطان معده انجام می شود. پزشک پیش از هر گونه عمل جراحی معده، لاپاراسکوپی را برای تایید وجود سرطان در معده و محدود بودن آن به معده انجام می دهد. همچنین ممکن است پیش از شیمی درمانی یا پرتو درمانی که قبل از جراحی معده تجویز شده است، لاپاراسکوپی انجام شود.

دیگر یافته های پزشکی
بهترین زمان برای جراحی معده بعد از رادیوتراپی چه زمانی است؟
لاپاراسکوپی معده
لاپاراسکوپی معده
  • تصویر برداری دستگاه گوارش فوقانی با بلع باریوم

در این روش برای بررسی آستر مری، معده و اولین بخش روده کوچک پرتوی ایکس استفاده می شود شود. این آزمایش با وجود غیر تهاجمی بودن، کاربرد کمتری دارد چرا که برخی از نواحی ناهنجاری را در آن نمی توان شناسایی کرد و امکان نمونه برداری در آن وجود ندارد. در این آزمایش بیمار یک محلول سفید رنگ گچ مانند حاوی ماده ای به نام باریوم می نوشد. باریوم آستر مری، معده و روده کوچک را پوشانده و تصاویر پرتوی ایکس از این بخش ها گرفته می شود. از آنجایی که پرتوی ایکس نمی تواند از پوشش باریوم عبور کند، هر گونه ناهنجاری در آستر دستگاه گوارش فوقانی را واضح نشان می دهد.

در تشخیص زود هنگام سرطان معده از تکنیک دابل کنتراست استفاده می شود. در این تکنیک پس از بلع باریوم لوله باریکی از حلق وارد معده شده و هوا به داخل پمپ می شود. در نتیجه پوشش باریوم بسیار نازک می شود بنابراین حتی کوچکترین ناهنجاری ها را میتوان شناسایی کرد.

تصویر برداری دستگاه گوارش فوقانی با بلع باریوم
تصویر برداری دستگاه گوارش فوقانی با بلع باریوم
  • CT-scan

در CT-scan بر خلاف گرافی ساده، تصاویر دقیقی از بافت های نرم به دست می آید. CT-scan معده را نسبتا واضح نشان می دهد و اغلب می تواند محل سرطان را تایید کند. همچنین CT-scan اندام های نزدیک معده مثل کبد و غدد لنفاوی را نشان می دهد. در  CT-scan مرحله سرطان مشخص شده و بهترین روش درمانی بر اساس آن تعیین شود.

دیگر یافته های پزشکی
روش های تشخیص سرطان معده و انواع آن

از CT-scan می توان جهت هدایت سوزن نمونه برداری در ناحیه مشکوک به سرطان استفاده کرد. در این روش بیمار بر روی تخت اسکن دراز می کشد و پزشک سوزن نمونه برداری را به سمت توده مشکوک، هدایت می کند.

  • MRI

MRI تصاویر دقیقی از بافت های نرم داخل بدن ایجاد می کند اما در آن به جای پرتوی ایکس از امواج رادیویی و مغناطیسی قوی استفاده می شود.

  • PET-scan

در PET-scan که مخفف اسکن توموگرافی گسیل پوزیترون است، نوعی قند رادیواکتیو به بدن تزریق می شود که بیشتر آن در سلول های سرطانی جمع می شود. دوربین مخصوصی برای دریافت تصویر از ناحیه رادیواکتیو ایجاد شده در بدن، استفاده می شود. این تصویر به دقت CT و MRI نیست اما نواحی احتمالی گسترش سرطان در همه بخش های بدن را به یکباره بررسی میکند. PET-scan گاهی اوقات در مواردی که پزشک تصور می کند سرطان گسترش یافته اما نمیداند در کجای بدن باید آن را پیدا کند، موثر خواهد بود.

  • آزمایش upper GL series

در این آزمایش شما محلولی خورده و پس از آن از مری، معده و ابتدای روده با اشعه X تصویربرداری میشود، در این تصویربرداری پزشک میتواند دید بهتری داشته باشد و بتواند هرگونه تومور و یا علائم غیر طبیعی وجود داشته باشد ببیند.
  • آزمایش گاستروسکوپی و بیوپسی

در این آزمایش لوله نورانی نازکی از طریق دهان به معده وارد میشود و مری و معده را معاینه میکند، هرچیز غیرطبیعی دیده شود بخشی از آن را جدا کرده و خارج میکنند تا در آزمایشگاه بررسی شود. آزمایش گاستروسکوپی و بیوپسی از مطمئن ترین و بهترین روش های تشخیص سرطان معده میباشد.

جهت ویزیت و ارتباط بیشتر میتوانید با شماره مطب جناب دکتر علی بخشی تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۶۵

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۴۴

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *