پیشگیری از عوارض بعد از جراحی

برای پیشگیری از عوارض بعد جراحی چه کارهایی میتوان انجام داد؟

• رژیم غذایی

• قبل از ترخیص، پرستار یا متخصص تغذیه در مورد رژیم غذایی با شما صحبت خواهد کرد.
  • اکثر بیماران رژیم غذایی کم چرب و کم ادویه را راحت تر تحمل می کنند.
  • بعضی از بیماران توانایی خوردن غذای جامد را ندارند و باید تغذیه آنها از طریق لوله انجام شود.
  • زمانیکه شما آمادگی غذا خوردن را کسب نمودید؛ باید انتظار خوردن مقدار غذای کمتر در هر وعده با تعداد دفعات بیشتر را داشته باشید.
  • بطور کلی شما نیاز دارید که پروتئین بیشتر و شکر کمتر مصرف نمایید، مگر اینکه شما نارسایی کلیوی داشته باشید. همچنین ممکن است، نیاز باشد که میزان آشامیدن مایعات همراه با غذا را محدود نمایید.

• فعالیت

• الکل نیاشامید، رانندگی نکنید، پس از 24 ساعت بعد از عمل یا هنگام مصرف داروهای ضد درد اپراتور ماشین های سنگین نباشید.
  • برای 6 هفته بعد از عمل جراحی اجسام سنگین بلند نکنید (هر چیزی که سنگین تر از یک گالن شیر باشد).
  • به محض آنکه احساس راحتی برای انجام فعالیت های کم فشار (بطور مثال: راه رفتن، کار در دفتر، بالا رفتن از پله و غیره) را داشته باشید، می توانید انجام دهید. زمانیکه احساس راحتی کنید انجام فعالیت های جنسی بدون مشکل خواهد بود.
  • به مدت چند هفته بعد از عمل ممکن است شما احساس خستگی داشته باشید.زمانیکه احساس خستگی می کنید خواب کوتاهی داشته باشید؛ به هر حال تمام روز بر روی تخت نباشید. اطمینان حاصل کنید که هر دو ساعت راه بروید.
  • تا هنگام ملاقات بعدی شما با متخصص انجام پذیرد، رانندگی نکنید.
درمان سرطان معده توسط جراح سرطان معده

• مدیریت درد

• ما برای درد شما یک داروی ضد درد مخدر ملایم نسخه خواهیم کرد. شما الزامی به استفاده آن ندارید. اگر استفاده نمودید؛ لطفا رانندگی نکنید یا الکل ننوشید، چون ترکیب این ها با هم ممکن است شما را خواب آلود کند. در صورت نیاز بجای آن می توانید از استامینوفن یا بروفن استفاده نمایید.

• دریافت دارو

• تا آنجا که به شما خلاف آن توصیه نشده، می توانید استفاده از دارو هایی که قبلا می گرفتید را از سر بگیرید.
  • اگر به شما آنتی بیوتیک تجویز شده است آنها را تا هنگامیکه تمام شوند استفاده نمایید.
  • کمبود ویتامین B12 در هنگام برداشت معده قابل انتظار می باشد شما نیاز به تزریق ماهیانه ویتامین B12 دارید.

مراقبت محل جراحی سرطان

• به آرامی و با مراقبت ناحیه اطراف برش را با آب و صابون تمیز کنید.
  • پانسمان را هر روز عوض نموده تا مرتب و خشک بماند. اگر ناحیه جراحی کاملا پوشیده و خشک است نیازی به عوض کردن نمی باشد.
  • در ابتدا پوشیدن لباس های آزاد می تواند احساس راحتی بیشتری ایجاد کند.
  • میتوانید دوش بگیرید، اما وان حموم یا سونا استفاده نکنید تا هنگامیکه زخم شما کاملا بهبود یافته باشد.
روش های درمان سرطان معده

متخصص جراحی سرطان

مشکلات رایج جراحی معده

• سندروم دامپینگ : این مشکل می تواند در بعضی از بیماران به وقوع بپیوندد اما نه در تمامی آنها. غذا و مایعات با سرعت بیشتری وارد روده کوچک می شود این ممکن است باعث نشانه های احساس ناراحتی شامل حالت استفراغ، پری، دل پیچه، عرق کردن، بی حالی و اسهال گردد. عوض کردن رژیم غذایی و اجتناب ورزیدن از چربی و کربوهیدرات معمولا از این نشانه ها جلوگیری به عمل می آورد.

در چه هنگام با پزشک متخصص جراحی سرطان تماس بگیرید؟

• اگر در روزهای آینده درد شما زیاد شده و از بین نرود.
  • اگر در ناحیه زخم قرمزی یا تورم جدیدی ایجاد گردید.
  • اگر شما دچار افزایش ناگهانی مایع تخلیه شده از زخم (ترشح زیاد) شدید، مخصوصا اگر بوی ناخوشایند داشته باشد.
  • اگر دمای بدن شما از 38 درجه بیشتر شود.
  • حالت استفراغ و اسهالی که ادامه دار است و متوقف نمی شود.

علائم هشدار دهنده ابتلا به سرطان معده چیست؟